Digitaalisten ratkaisujen edut korostuvat pitkien etäisyyksien maaseudulla
Sosiaalisen median ja digitaalisten alustojen ratkaisut sisältävät paljon hyödyntämätöntä potentiaalia maaseutualueiden kaupan yritysten näkyvyyden ja asiakaskontaktien näkökulmasta. Digitaalisten ratkaisujen hyödyntäminen vähittäiskaupan kilpailukyvyn kasvattamiseksi on yksi SARURE -hankkeessa tutkittava teema.
Markkinoinnin ja kaupan digitaaliset ympäristöt ovat kiistatta olleet
osatekijänä kivijalkakaupan verkoston kuihtumiseen. Kuitenkin kaupan
siirtyminen verkkoon ja digitaalisille alustoille luo uusia
mahdollisuuksia myyjien ja ostajien kohtaamiselle myös pienten
toimijoiden näkökulmasta.
Verkkokauppa vapauttaa
kaupankäynnin ajasta ja paikasta – näin myös pienen toimijan
erikoistuotteet voivat löytää tiensä kuluttajan ostoskoriin, jolle
kauppamatka voisi muutoin olla liian pitkä. Toinen puoli on
digitaalisten kanavien tarjoama näkyvyys. Monet pienet kaupat ovat
välttämätöntä ostotapahtumaa isompi elämys, jossa parhaimmillaan
yhdistyvät kaupan ja matkailun elementit. Mikäli yrityksellä ei
Y-tunnusta lukuun ottamatta ole muuta verkkonäkyvyyttä, rajaa se
huomattavasti mahdollisuuksia tavoittaa muuta asiakaskuntaa kuin oman
toiminta-alueen asukkaat.
Verkkonäkyvyyden välttämättömyys
Kartoitimme
SARURE hankkeeseen liittyen Etelä-Karjalan harvaan asuttujen alueiden
vähittäiskauppojen suhtautumista ja käyttökokemuksia muun muassa
digitaaliseen markkinointiin ja verkkokauppaan liittyen alkuvuodesta
2019. Saatujen vastausten perusteella näiden käyttöaste ei ollut
vastaajien joukossa korkea, eikä niiden merkitystä kaupan toiminnan
kannalta nähty merkittävänä.
Sanat digitaalisuus tai
sosiaalisen median markkinointi voivat kuulostaa mahtipontisilta ja
työläiltä. Käytännössä tämä voi yksinkertaisimmillaan tarkoittaa
kunnossa olevia kotisivuja, monipuolisia maksamisen mahdollisuuksia ja
aktiivisesti ylläpidettyä sosiaalisen median profiilia. Myös
alkutuottajat voivat hyödyntää samoja työkaluja. Tästä hyvänä
esimerkkinä on maan laajuisesti toimiva lähiruokarengas REKO, joka
hyödyntää Facebookia myyjien ja ostajien kohtaus- ja
kaupankäyntipaikkana. Mikäli kaupan alan yritys jättää verkkonäkyvyyden
tuomat mahdollisuudet käyttämättä, rajaa se samalla huomattavasti
potentiaalista asiakaskuntaa.
SARURE tutkii keinoja vähittäiskaupan kilpailukyvyn kehittämiseksi harvaan asutuilla alueille
SARURE
(Save Rural Retail) on 2018 käynnistynyt Interreg Europe ohjelman
rahoittama hanke, jossa Etelä-Karjalan liitto toimii osatoteuttajana.
Hankkeen yhtenä tavoitteena on tunnistaa ja koota yhteen hankkeessa
mukana olevien maiden parhaat maaseudun vähittäiskaupan kilpailukykyä
tukevat ja uudistavat toimintamallit ja hyödyntää niitä alueellisesti.
Lisää tietoa hankkeesta on hankkeen kotisivulla.
Eini Arponen
Kirjoittaja työskentelee Etelä-Karjalan liitossa SARURE (Save Rural Retail) -hankkeen koordinaattorina
-
Arponen, Eini
Projektikoordinaattori, Etelä-Karjalan liitto