Ryhmiin jaottelut, maaseudun kehittäminen ja muutoskestävyys – osa 3/3
Blogimme ensimmäisessä ja toisessa osassa tarkastelimme ryhmiin jaottelujen problematiikka yhtäältä maaseutu-kaupunki vastakkainasettelun kannalta ja toisaalta. maaseutuyhteisöjen arkisen kehittämistyön valossa. Jos ja kun erilaiset ”me vastaan muut” jaottelut näyttävät herkästi nousevan haasteiksi ruohonjuuritason maaseudun kehittämisessä ja muutoskestävyyden rakentamisessa, niin kriittinen kysymys tietysti on, miten ja missä määrin tällaisten jaottelujen kärjistymistä voitaisiin suitsia.
Miten me–muut jaottelujen arvottavuutta ja kärjistymistä voitaisiin suitsia?
Sosiaalipsykologiassa on paljon pohdittu sitä, kuinka ryhmäpohjaisten
erottelujen kielteisiä seurauksia, kuten oman sisäryhmän pönkittämistä
ulkoryhmien kustannuksella, voitaisiin hillitä tai ehkäistä. Rajanveto
terveen oman ryhmän vaalimisen ja epäterveen pönkittämisen välillä voi
toisinaan olla käytännössä vaikeaa ja monitulkintaista, ja tietysti myös
tilanne- ja tapauskohtaisesti arvioitavaa.
Ei ole aina helppoa osoittaa, missä tarkkaan ottaen menee reilun kilpailuhengen raja tai minkälaiset keinot ovat hyväksyttäviä omien intressien edistämisessä. Usein on kuitenkin helppo huomata, kun ryhmäpohjaisiin jaotteluihin alkaa sekoittua ongelmallista muiden ryhmien väheksymistä, ennakkoluuloista arviointia tai johdonmukaista vääristynyttä arvottamista, tai kun asetelmissa ollaan ajautumassa vaarallisille vesille. Tällaisissakaan tapauksissa ryhmäsuhteiden ja vastakkainasettelujen kärjistyminen ei onneksi ole mikään luonnonlaki. Sosiaalipsykologisessa tutkimuksessa on nimittäin osoitettu keinoja ja periaatteita, joilla ryhmäpohjaisten jaottelujen kärjistymistä voidaan suitsia tai jopa ehkäistä ennalta.
Vuorovaikutusmahdollisuuksia ja yhteisiä tavoitteita
Yleisellä tasolla ryhmienvälisiä ennakkoluuloja ja
vastakkainasetteluja voidaan hillitä sillä, että ryhmillä on ylipäätään
mahdollisuuksia ryhmärajat ylittäviin konkreettisiin kontakteihin ja
vuorovaikutukseen toistensa kanssa, suhteellisen tasavertaisissa
olosuhteissa. Jos ryhmillä on näin mahdollisuus tuoda omia näkemyksiään
ja kokemuksiaan ymmärrettävästi esille sekä pyrkiä vastaavasti
ymmärtämään toisen osapuolen näkökohtia, niin perusteettomille
ennakkoluuloille ja väärinymmärryksille jää vähemmän tilaa.
Ryhmienväliselle oppimiselle tilaa taas jää enemmän.
Astetta konkreettisemmalla tasolla ryhmäjaottelujen kärjistymistä voi
tehokkaasti ehkäistä etsimällä ja tunnistamalla sellaisia tavoitteita
tai toiminnallisia päämääriä, jotka ovat molempien ryhmien intresseissä
ja jotka molemmat ryhmät voivat jakaa. Mikäli ryhmien tavoitteet siis
ovat ristiriidassa keskenään jollakin osa-alueella, on syytä pyrkiä
etsimään muita tavoitteita tai osa-alueita, joihin liittyen yhteisiä
intressejä tai yhteistyön paikkoja voisi löytyä. Tätä kautta saattaa
löytyä esimerkiksi ryhmiä yhdistäviä ylemmän tasoisia tavoitteita,
joiden avulla voidaan päästä rakentamaan uudenlaisia neuvotteluasetelmia
tai kompromisseja.
Vaihtoehtoisia identiteettejä
Toinen keino liittyy uusien tai vaihtoehtoisten ryhmäjakojen,
-rajojen ja -identiteettien määrittämiseen. Ihmiset kuuluvat aina
useisiin erilaisiin ryhmiin, ja joskus tästä avautuu mahdollisuuksia
korostaa erottavien jakojen sijasta ryhmien jäsenille yhteisiä, toisiaan
leikkaavia ryhmärajoja. Esimerkiksi syntyperäisen paikkakuntalaisuuden
ja ulkopaikkakuntakuntalaisuuden sijaan korostetaan vaikkapa yhdistävää
roolia kouluikäisten lasten vanhempina ja jaettua intressiä turvata
koulupalvelujen säilyminen paikallisille lapsille; tai kilpailua
ruokkineen kunta-identiteetin sijaan korostetaan esimerkiksi yhteistä ja
laajempaa maakunta-identiteettiä.
Ajatus niin sanotusta kaksoisidentiteetistä on tässä yhteydessä
varsin mielenkiintoinen. Alueellisiin jakoihin perustuvien
ryhmäidentiteettien ei nimittäin tarvitse olla toisiaan poissulkevia,
vaan ne voivat perustua myös sekä-että asetelmaan; esimerkiksi itsensä
mieltäminen sekä maaseutulaiseksi että kaupunkilaiseksi voi olla tapa
viitata kintaalla koko vastakkainasettelulle, kuten Laura Kolbe kirjassaan "Koti, katu ja kortteli" ehdottaa.
Myös Rantamäki-Lahtinen ja kumppanit analysoivat
kaksoisidentiteetin ilmenemistä vuoden 2011 maaseutubarometriaineistossa
ja huomasivat, että yli kolmannes vastaajista identifioikin itsensä
sekä maalaiseksi että kaupunkilaiseksi. Näiden kaksioidentiteetin
omaavien vastaajien mielikuvat maaseudusta eivät myöskään olleet yhtä
jyrkän kielteisiä tai myönteisiä kuin niillä, jotka identifioivat
itsensä joko maalaiseksi tai kaupunkilaiseksi.
Tarkemmalla analyysillä kuitenkin näytti siltä, että
kaksoisidentiteetti ei ole niin vain kenen tahansa vapaasti
valittavissa: kaupungissa asuvilla tämä oli selkeästi yleisempää, ja se
oli yhteydessä konkreettiseen toimintaan – ja toimintamahdollisuuksiin –
maaseudulla. Monella kaupunkilaisella on esimerkiksi loma-asunnon,
metsäpalstan tai muun omaisuuden myötä toinen jalka maaseudulla, mutta
yhtälö ei toimi yhtä helposti toisin päin. Yksinkertaistaen: maalla
asuvan on vaikea mieltää itsensä myös kaupunkilaiseksi, jos jalansija
kaupungissa puuttuu.
Kyky katsoa asioita monipuolisesti
Voisiko kaksoisidentiteetistä sitten olla malliksi me ja muut
jaottelujen tasapainottamiselle? Ainakin se havainnollistaa osaltaan
sitä, että ryhmäjaottelujen suitsimisen kannalta keskeistä on kyky
katsoa asioita monipuolisesti, sekä meidän että niiden muiden
näkökulmasta. Käytännössä kaksoisidentiteetin laajapohjaisempi
edistäminen voi kuitenkin törmätä siihen, että se edellyttäisi myös
konkreettista vuorovaikutusta osapuolten välillä – ja sitä kautta
nimenomaan toiminnallisia mahdollisuuksia asettua toisen asemaan, katsoa
asioita toisesta vinkkelistä. Tällaisten vuorovaikutusmahdollisuuksien
promovoiminen voi siis käytännössä olla helpommin sanottu kuin tehty.
Yleisempää kantavuutta ja sovellettavuutta voi sen sijaan olla
asetelmaan sisältyvällä näkökulman vaihtamisen periaatteella ja sen
huomioimisella erilaisissa käytännön toimintatilanteissa. Kun ihmisillä
on mahdollisuus peilata asioita vaihtelevasti erilaisista näkökulmista,
esimerkiksi kuvitteellisen eläytymisen keinoin, myös ryhmäpohjaisten
jaottelujen ja identiteettien soveltamisesta tulee joustavampaa.
Tämän periaatteen keskeisyys näkyy selvästi maaseutuyhteisöjen
pyrkiessä kehittämään muutoskestävyyttään (resilienssiä)
muutoshaasteiden edessä. Muutoshaasteet ja varsinkin niiden
ratkaisuyritykset aktivoivat, ja toisinaan ravistelevat voimakkaasti,
erilaisia sisä- ja ulkoryhmäryhmäjakoja. Tällaisessa asetelmassa
linnoittautuminen tiukasti rajattuihin poteroihin lukitsee ja rajoittaa
ratkaisuvaihtoehtoja ja niiden etsimisen mahdollisuuksia, kun taas kyky
liikkua joustavasti erilaisten ryhmäjakojen ja perspektiivien välillä
avaa vaihtoehtoja ja auttaa arvioimaan ratkaisumahdollisuuksia tarkemmin
ja monipuolisemmin.
Blogikirjoitus on viimeinen sarjassa, jonka ensimmäinen osa on luettavissa täältä ja toinen täältä.